Online számla-tapasztalatok

Dátum: 2021. 05. 12.

Ez a tartalom már több mint egy éves. A benne közölt információk nem feltétlenül felelnek meg az éppen aktuális szabályozásnak.

Már jó ideje működik az új rendszer, a tapasztalatok meg csak gyűlnek: az adómentesség leírása mező helyes alkalmazása, külföldi vevők külföldi adószámának a használata, az adatszolgáltatás sikerességének és hibáinak a lekérdezése stb.

A kód neve: 3.0


Az Online Számla felület 3.0 verziója a különféle adómentes értékesítésekhez meghatározott kódolásokat kér, illetve megjelent az adómentesség leírása mező is, hozzávaló érdemi kitöltési útmutató nélkül. A programozók e téren jelentkező feladatai és a kézi kitöltőfelület egyaránt fejtörést szokott okozni.

Az adómentesség leírása mezőhöz tudnunk kell helyesen használni az adómentességet jelölő mezőket. A kézi rögzítőfelület abban segít, hogy szövegesen kiválasztható az alkalmazott adózási mód, az adómentesség vagy az áfahatályon-kívüliség. Ennek az információnak a súlya akkor nő meg, amikor már a kiajánlást készíti el a NAV, és ezen adatok alapján tölti fel a bevallást.
online_szla_nav.jpg
Adómentesség, áfa hatályán kívüli tétel esetén külön kéri a felület a leírását. A leírás mező egy szabadon gépelhető szöveg, amiből az is következik, hogy ebből az információból a NAV aligha nyerhet ki bármit is, hacsak nem kézileg dolgozzák fel az adatot. Az egyik praktikus megoldás, hogy az adómentességet vagy az áfahatályon-kívüliséget meghatározó előző sorban lévő szöveget gépeljük vagy használjuk annak rövidítését. Szintén nem bűn, ha csak az alkalmazott jogszabályhelyet írjuk be, például külföldi fekvésű ingatlanhoz kapcsolódó szolgáltatásnyújtás esetén az Áfatörvény 39. § kerül feltüntetésre. A lényeg, hogy nagy energiákat mindaddig nem érdemes ennek az információnak a rögzítésébe fektetni, amíg nem tisztázódik, hogy mit akar vele kezdeni az adóhatóság, vagy nem rendelnek hozzá részletes útmutatót.

Vevő azonosítása


A kézi kitöltőfelület másik neuralgikus pontja a vevő helyes kiválasztása. Külföldi adóalany vevő esetén a vevő rovatban az „Egyéb (belföldi nem áfaalany, nem természetes személy, külföldi áfaalany és külföldi nem áfaalany, nem természetes személy)” kategóriát kell kiválasztani. Ezt követően külföldi adóalany esetén közösségi adószám vagy harmadik országbeli adószám közül választhatunk.



Mi a helyzet akkor, ha olyan közösségi adóalany részére értékesítünk terméket vagy nyújtunk szolgáltatást, aki ugyan adóalany, de az ügylet a közösségi adószám megadását nem követeli meg (például külföldi fekvésű ingatlanhoz kapcsolódó szolgáltatásnyújtás vagy fel- és összeszerelés tárgyául szolgáló termék értékesítése). Ebben az esetben, ha rendelkezésre áll közösségi adószám, akkor azt tüntetjük fel, ha pedig az nincs meg, akkor – más választás hiányában – harmadik országbeli azonosítót rögzítünk.

Lekérdezések


Az adatszolgáltatás sikerességének a lekérdezése a mai napig egy körülményes folyamat. Az áfabevallás kiajánlásának közeledtével egyre nagyobb súllyal bír, hogy a kimenő számlákról az adatszolgáltatás nemcsak sikeres, de lehetőség szerint figyelmeztető hiba nélküli legyen. Az adatszolgáltatás sikerességét a „Számlák” opció alatt lehet lekérdezni, az „Adatszolgáltatások” almenüben. A különféle szűrők adnak lehetőséget arra, hogy minél jobban be tudjuk azonosítani a vizsgálni kívánt számlát. Figyeljünk arra oda, hogy a számlakibocsátási dátumra és az azon szereplő teljesítési dátumra is tudunk szűrni.

A szűrés eredményeképpen felugró táblázat aljára érdemes mennünk, és megnézni, hogy alul van-e csúszka, azaz a képernyőfelbontásból adódóan vannak-e még nem látható oszlopok. Ha igen, akkor a csúszkát jobbra ki kell húzni, hogy a részletek oszlop látható legyen. Ha a részletek oszlopban van hibára utaló jel, akkor annak megnyitását követően a felugró sor bal oldalára kell mennünk, ahol a ’>’ jelre kattintva ugrik elő az az információ, hogy mi a hiba oka. Ez az üzenet többnyire magyar nyelvű, de gyakran tartalmaz angol kifejezést is. Az angol kifejezés szótárazása helyett javasolt megnyitni egy új ablakban a NAV Online Számla-felület dokumentációi közül az API-dokumentációt, és erre az angol kifejezésre rákeresni. Így az esetek nagy részében tudjuk azonosítani, hogy melyik számlaadattal van a gond.

NAV-számlázó


Végül egy újabb kedvenc téma került elő a NAV ingyenes számlázóprogramján belül: a folyamatos teljesítésű szolgáltatások kérdése. A NAV programja fejlesztésének az egyik gyöngyszeme, hogy már lehet azt is jelölni, hogy „Időszakonkénti elszámolás/fizetés”-ről van szó.

A jelöléstől függetlenül jelölhető a teljesítési időszak kezdete és vége dátummezők. Ha ez a két mező – mármint az időszakos elszámolást jelölő és az időszak – közül csak az egyik van töltve, akkor az adatszolgáltatás sikeres lesz, de figyelmeztető hibát fog hozni. A valószínűsíthetően jó szándék vezérelte fejlesztéssel sokaknak meggyűlt a baja. Ha tehát folyamatos teljesítésű ügyletről van szó, és az időszak kitöltött, akkor jelöljük is be, hogy időszakos elszámolásról van szó. De megtehetjük azt is, hogy folyamatos elszámolású ügylet ellenére sem az időszakot, sem az időszakos elszámolást jelölőt nem használjuk, ugyanis egyik elem sem kötelező tartalma a számlának, sőt az Áfa tv. sem írja elő azt, hogy ezt az adatot külön meg kellene adni. Arra is vigyázzunk, ha nem folyamatos teljesítésű ügyletről van szó, akkor az időszakot ne írjuk be (a megjegyzésbe vagy a megnevezésbe szabad ilyen információt megadni).

Praktikus tanács, hogy ha ilyen figyelmeztető hibával már ment be számla, és egyébként a teljesítési időpont helyesen lett meghatározva, akkor semmilyen javítást ne eszközöljünk, a soron következő számlán figyeljünk erre az újításra oda.

Töltsd le

Ingyenes bemutató számunkat

Lapozz bele az eddig megjelent írásokba!

Korábban megjelent cikkekből most egy ízelítő pdf-et állítottunk össze, és elneveztük Irányadó próbaszámnak. A kiadványt akkor is érdemes letöltened, ha már Irányadó előfizető vagy, hiszen a lap ebben a formában ezidáig még nem jelent meg.

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!