Ez a tartalom már több mint egy éves. A benne közölt információk nem feltétlenül felelnek meg az éppen aktuális szabályozásnak.
2017. január 1-jével a régi típusú őstermelői igazolványok érvényüket vesztik. Ha valaki addig nem igényli meg az újat, annak lehetnek adójogi következményei.
A kártya

Az új típusú igazolványok kiváltása 2016. évtől úgy néz ki, hogy a kérelmező részére első lépésben egy ideiglenes igazolvány kerül kiadásra, melynek érvényességi ideje 60 nap. Ez az igazolvány természetesen teljes értékű, tehát adójogi szempontból őstermelőnek minősül az ideiglenes igazolvány tulajdonosa is.
A fenti szabályok ismeretében arra a helyzetre kell mind az őstermelőnek, mind a felvásárlónak készülni, hogy adott esetben az év elején lesz „kieső idő” őstermelői minőség szempontjából.
Mit jelenthet ez őstermelői szempontból?
Ha egy régi, papíralapú igazolvánnyal rendelkező őstermelő 2017. január 18-án kapja meg az ideiglenes őstermelői igazolványt, akkor:
- Az őstermelőként 2017. január 1. és 17. között nem lesz biztosított (feltéve, hogy őstermelőként járulékfizető volt), tehát a 17T1041-es nyomtatványon ki, majd be kell jelentkeznie a biztosítotti körbe, és ennek megfelelően 2017. első negyedévében arányosan fizet csak járulékot. A 17T1011-es nyomtatványon nem kell bejelentkeznie (nem kell egészségügyi szolgáltatási járulékot fizetnie), mivel 45 napig ellátottnak minősül.
- 2017. január 1. és 17. között leadott ÉS kifizetett termény esetén a bevétel egyéb önálló tevékenységből származó bevételnek minősül (például általa betárolt gabonát a szárítóból ebben az időszakban veszi meg a kereskedő). Ugyanezen időszakban kifizetett költségei nem számolhatóak el az őstermelői tevékenységével szemben.
- Kompenzációs feláras jogállását nem érinti ez a kieső időszak.
Mit jelenthet ez felvásárlói szempontból?
A felvásárló szempontjából az adóelőleg-levonási kötelezettség miatt fontos tisztázni az őstermelői jogállás meglétét. A felvásárlónak nem a termény leadásakor, hanem annak kifizetésekor kell vizsgálnia a terményt leadó jogállását. Ha a termény leadásakor a termelő nem rendelkezik érvényes ideiglenes vagy végleges igazolvánnyal, akkor az önálló tevékenységre vonatkozó szabályok szerint költségnyilatkozatot kell kérnie, mely költségnyilatkozat csak a bevétel 50%-áig terjedően vehető figyelembe, azaz mindenképpen lesz jövedelem, melyből a 15% személyi jövedelemadót le kell vonni.
Biztosítási jogviszonyról nem beszélhetünk, tehát járulékfizetési kötelezettség nem merülhet fel, viszont a szociális hozzájárulási adót a felvásárlónak meg kell fizetnie a jövedelemtartalom után. Ez így kellemetlenül hangzik, hiszen a szocho extra kiadásként jelentkezik a felvásárlónál. Szorult helyzetben megoldást jelenthet, ha a termelőt megkéri a felvásárló, hogy mutasson be legalább egy ideiglenes igazolványt, és akkor azt követően kapná meg csak az ellenértéket.