Külföldi személyszállítási szolgáltatás

A külföldi személyszállítási szolgáltatás saját teljesítésihely-szabállyal bír. A számlaadat-szolgáltatási kötelezettség megjelenése óta a számla megbontása belföldi és külföldi útszakaszra, az esetleges külföldi adókötelezettségek nagyon megbonyolítják a szolgáltatást nyújtó fél életét. Próbáljunk meg rendet tenni a témában.

Belföldről külföldre vagy vissza

A külföldre történő (az egyik végpont külföldi cím, vagy retúrjárat külföldi helyszín érintésével) személyszállítási szolgáltatásra az áfa szabályozása különleges szabályt mond ki, miszerint a belföldi útszakaszra eső ellenértékrész mentes az adó alól, a külföldi útszakaszra eső rész pedig áfa területi hatályán kívül van. A teljesítési hely szabályát nem befolyásolja az a körülmény, hogy a vevő külföld/belföldi adóalany/nem adóalany.

A belföldi útszakasz nem jelent problémát, levonási jog mellett adómentes ügylet. A külföldi útszakasz adja fel a leckét. A problémák azóta jelentkeznek, amióta a mindenkire irányadó számlaadat-szolgáltatás bevezetésre került. A NAV-os rendszerekben egyre inkább jellemző, hogy minden mindennel összefügg, így például az adatszolgáltatások alapján készül bevallási tervezet minden adózónak, amit akkor is felhasználhat a NAV, ha az adózó egyáltalán nem foglalkozik az eÁfa-rendszerrel.

Így fordulhat elő, hogy a NAV a benyújtott bevallás adataiban eltérést jelez a számlaadat-szolgáltatásból érkező információkhoz képest.

A számlának a belföldi útszakaszra eső részét külön NAM- (egyéb nemzetközi ügyletekhez kapcsolódó jogcímen megállapított adómentesség) kóddal kell illetni.

Tehát a számlát akkor is meg kell bontani külföldi-belföldi útszakaszra, ha a vevő nyilvánvalóan egy komplett utat fizet ki. Külön problémaforrás, ha a külföldi útszakasz több országot, és azon belül nem csak EU-tagállamokat is érint.

Kizárólag a NAV-megfelelés szempontjából a következőkre kell figyelni:

  • Másik EU-tagállambeli teljesítési hely (EU-tagállamokra eső útszakasznak megfelelő ellenérték) esetén az adott számlatételről az online számlaadat-szolgáltatás során a NAV XML állományban a „vatOutOfScope/case = EUE (másik tagállamban teljesített, nem fordítottan adózó ügylet)” értéket kell választani.
  • Harmadik ország területén teljesített szolgáltatás (harmadik országra eső útszakaszra eső ellenérték) esetén az online számlaadat-szolgáltatás során a NAV XML állományban a „vatOutOfScope/case = HO (harmadik országban teljesített ügylet)” érték szerepeltetendő.

Példa

Például egy Budapest–Lyon buszszolgáltatás esetén ha az útvonal Svájcon keresztül vezet, akkor a magyar szakasz adómentes, az osztrák és a francia útszakasz EUE, míg a svájci szakasz HO lesz.

Ha eggyel mélyebbre ásunk, és megvizsgáljuk a lehetséges külföldi adókötelezettségeket, akkor elég sok feladattal fogunk hirtelen találkozni.

  Belföldi útszakasz EU-útszakasz Harmadik országbeli útszakasz
Belföldi vevő (adóalany és nem adóalany)  

 

 

 

 

 

Levonási jog mellett adómentes

Adott tagállamnak megfelelő adómentesség vagy adómérték. OSS-felületen teljesíthető az adókötelezettség. Belföldi számlázás  

 

 

 

Országfüggő, alapvetően nem kell vele foglalkozni. Harmadik ország adóhatósága nem igazán tudja adóztatni

EU-tagállambeli nem adóalany megrendelő
 

 

EU-tagállambeli adóalany megrendelő

A megrendelő országába eső útszakasz tekintetében a vevő fizeti az adót.

A megrendelő országába nem eső útszakasz tekintetében adómentesség vagy adómérték. OSS-felülettel nem váltható ki, külföldi számla is kell

Harmadik országbeli megrendelő Az EU-tagállami útszakaszok tekintetében adómentesség vagy adómérték. OSS-felülettel nem váltható ki, külföldi számla is kell

A táblázatból jól látszik, hogy nagyjából teljesíthetetlen elvárásokról beszélünk. Egy magyar adóalany, aki csak a személyszállítás időszakában tartózkodik külföldön, állandó telephelye nincs, a magyar számláról adatszolgáltatás külföldre nem megy, azaz nem valószínű, hogy külföldi adóhatóság megtalálja azzal az igénnyel a magyar szolgáltatót, hogy fizessen az adott tagállamba áfát. Harmadik országbeli adóalanyok esetén pedig nincs miről beszélni. Azoknak az adóalanyoknak kell komolyabban elgondolkodni, akik több országban is telephellyel bírnak, és igen nagy mennyiségben vállalnak nemzetközi közúti vagy vízi személyszállítást.

Arra is külön oda kell figyelni, hogy ha a személyszállítás egy komplex szolgáltatásnak (szállással, programokkal egybekötött utazás) csak a részét képezi, akkor a főszolgáltatás teljesítési helyéhez kell igazodni.

Mi a jövő?

Folyamatosan hallani arról, hogy EU-s szinten egységesítik a számlázást, egységes elektronikus számlázás jöhet valamikor a jövőben. A – szerintem távolabbi – jövőben megvalósuló elektronikus számlákból kinyerhető, és tagállamok között áramló adatok vezethetnek majd oda, hogy az egyes tagállamok adóhatóságai számon kérhetik más tagállamok adózóit egyes adókötelezettségek elmaradásáról. Addig is célszerű csak a NAV-megfelelésre törekedni.

További cikkek

adóáfa
2024. január |Böröczkyné Verebélyi Zsuzsanna

Ismét egy esettanulmányt dolgozunk fel. Egyéni vállalkozó számláz egy kft.-nek. A kft. pedig egy egyetemnek. Az egyetem felnőttképzési szerződés keretében oktatja a vele szerződő magánszemélyeket. A kérdés az, hogy működik-e kétlépcsős beszámlázó tanár esetén az adómentesség?

Érdekel
adatszolgáltatásáfaalanyi adómentes
2024. december |Böröczkyné Verebélyi Zsuzsanna |Előfizetői cikk

Nem, sajnos nem arról számolunk be, hogy az alanyi mentesség értékhatára megváltozott. Hanem arról, hogy az alanyi adómentesség más uniós tagállamokban folytatott tevékenységre is választható akkor is, ha az adott tagállamban nem letelepedett az adóalany. DE vajon mely vállalkozói körnek érheti meg ez a lehetőség?

Érdekel