Az automata berendezések üzemeltetéséhez kapcsolódóan 2024. évtől a meglévő bejelentéseken felül (AUTOMATA, AVTOMATA, AFEKOD stb.) egy újabb bejelentési kötelezettséget ír elő a szabályozás.
Automata berendezéseket érintő újabb bejelentési kötelezettség
Milyen adatokat kell jelenteni?
- Az automata berendezés üzemeltetési helyének a címét (ha nincs cím, akkor a helyrajzi szám kell).
- A berendezés regisztrációs számát (U-val kezdődő karaktersor).
- A berendezés AFE-számát (W-vel kezdődő karaktersor).
- A berendezés üzemeltetőjének a nevét és az adószámát.
Ha valamelyik adat nem áll rendelkezésre, akkor ezt a tényt. Például, ha nincs a berendezésben AFE-egység, akkor értelemszerűen ennek a hiányát kell jelenteni. A többi adat valószínűleg rendelkezésre áll.
Ki a bejelentésre kötelezett?
Az automata berendezés üzemeltetési helye felett rendelkezési joggal bíró adózónak kell a bejelentést megtenni.
Itt a polgárjogi szabályokból kell kiindulni. A berendezés által elfoglalt terület rendelkezési joga a tulajdonost illeti meg. Ettől eltérően a rendelkezési jog megjelenhet még az ingatlan haszonélvezőjénél, vagyonkezelőjénél is.
A lényeg az, hogy ha az automata berendezés üzemeltetőjének alapesetben nincs rendelkezési joga a berendezés által elfoglalt terület felett.
Tehát a bejelentési kötelezettség nem a berendezés üzemeltetőjét terheli.
Mi a bejelentés határideje?
Első bejelentési határidő 2024. október 31., utána pedig minden év október 31-én, továbbá, ha adatváltozás van, akkor soron kívül.
Ki a bejelentés címzettje?
A felügyeleti szolgáltató, aki a posta alvállalkozója, név szerint a DATRAK Kft.
A bejelentés módja: a DATRAK Kft. honlapján egy excel táblát lehet jelenleg találni, mely formátumban elektronikusan kérik majd az adatokat.
További cikkek
Számlázás és ami mögötte van
A számlákról történő azonnali adatszolgáltatás bevezetése már évekkel ezelőtt megtörtént, és szinte minden vállalkozásnál már automatikusan a háttérben zajlanak az események. A gyakorlatból azonban jól tudjuk, hogy az adatszolgáltatás nem mindig pontos. A felhasználói oldalról jól látszik, hogy van, akik a mai napig sem úgy teljesítik az adatszolgáltatást, ahogy a jogszabály előírja. A cikk apropóját – egy kis ismétlésen túl – az adja, hogy kb. 1800 cég kapott a NAV-tól levelet, hogy korábban volt téves adatszolgáltatása. Az adatok felhasználásának igénye pedig egyre több oldalról egyre nagyobb.
ÉrdekelAdattörlő kód
Az adattörlő kódról adatszolgáltatás van a NAV felé. Ugyan 2023. január 1-jétől foglalkozik vele a hivatal, de még mindig alapvető kérdések merülnek fel. Hogy kerül a képbe a NAV? A pénztárgépes nyugtán és a számla-adatszolgáltatásba hogyan kell ezt beépíteni?
Érdekel