Egy nagykereskedelmi cég külsős üzletkötőkkel szerződik, egyben az áruszállítást is az üzletkötők oldják meg. A nagykereskedelmi cég saját kisteherautó-flottáját biztosítja külön ellenérték nélkül az üzletkötők rendelkezésére. Az üzletkötők a lakhelyükre viszik a teherautókat. Áfa-, tao-, szja-kérdések.
Esettanulmány
Adott egy cég, amelynek az üzletkötői nem a cég alkalmazottjai, a tevékenységüket vállalkozóként végzik, ebből következően beszámlázzák a munkájukat. A cég saját kisteherautó-flottával rendelkezik, melyeket részben ezeknek az üzletkötőknek a használatába ad. A használatért külön ellenértéket nem kér, továbbá megengedi azt is, hogy a teherautókkal hazamehetnek, nem kell azt a cég telephelyén lerakniuk. Ezen felül a cég bizonyos mértékű magáncélú használatot is megenged. Ez – az egyébként életszerű – modell sok adónemet érintő kérdést vet fel.
Egy ilyen esetben az első kötelező lépés azt megvizsgálni, hogy az ingyenes használat mennyiben tekinthető ingyenesnek. Ha ugyanis az ingyenes használat beépül az üzletkötő munkája ellenértékébe (egy átalány alapján ennyivel kevesebbet számlázhat), akkor egészen más lesz adózásban is a kép.
I. Valódi ingyenes használat
I/1. Általános forgalmi adó
Teherautók használata során a cég nevére szólnak a gázolaj- és a javítási számlák. Teherautó esetén nincs levonási tilalom, ugyanakkor felmerül az a kérdés, hogy egyrészt az ingyenes használatra, másrész a magáncélú használatra tekintettel mennyiben korlátozódik az adólevonási jog.
A teherautó ingyenes használatba adása önmagában nem korlátozza a levonási jogot, hiszen az autók alapvetően a cég adóköteles tevékenysége ellátása érdekében járják az utakat, másodlagos körülmény, hogy a volánnál ki ül.
Az ingyenes használatot ebben az esetben a cégnek az ügynökök mint önálló adóalanyok felé nem kell kiszámlázni.
Meg kell határozni azt is, hogy mit tekintünk magáncélú használatnak. Az üzletkötők túlnyomórészt a területi képviseleti tevékenységük ellátása során a cég ügyfeleihez járnak, gyakorlatilag az egyik ügyféltől a másikig mennek, a cég székhelyére nem minden nap kell menniük. Tehát normál üzletmenetnek tekinthető az, hogy otthonról ügyfélhez mennek, az utolsó ügyféltől pedig hazamennek. Az ügyfél-otthon és az otthon-ügyfél útvonalak tekinthetők hivatali célnak.Olvasd tovább a cikket!A teljes cikk csak előfizetőink számára érhető el. Jelentkezz be a folytatáshoz, vagy csatlakozz az Irányadó előfizetők táborába
További cikkek
Számlázás és ami mögötte van
A számlákról történő azonnali adatszolgáltatás bevezetése már évekkel ezelőtt megtörtént, és szinte minden vállalkozásnál már automatikusan a háttérben zajlanak az események. A gyakorlatból azonban jól tudjuk, hogy az adatszolgáltatás nem mindig pontos. A felhasználói oldalról jól látszik, hogy van, akik a mai napig sem úgy teljesítik az adatszolgáltatást, ahogy a jogszabály előírja. A cikk apropóját – egy kis ismétlésen túl – az adja, hogy kb. 1800 cég kapott a NAV-tól levelet, hogy korábban volt téves adatszolgáltatása. Az adatok felhasználásának igénye pedig egyre több oldalról egyre nagyobb.
ÉrdekelKapcsoltság a kivások életében
Amikor a kapcsolt vállalkozásokról beszélünk, sokszor a Taotörvényre asszociálunk. Pedig egy kivásnak is okozhat fejfájást. A következő esetet taglalva láthatjuk, hogy ez az adóhatóságnál is egy kemény dió, még a véleményüket is meg tudják változtatni.
Érdekel