Kivaalany innovációs járulékának alapja

Figyelem! Ez a tartalom már több mint 90 napos. A benne közölt információk nem feltétlenül felelnek meg az éppen aktuális szabályozásnak.

A kivaalanyok adóalap-megállapítása lényegesen más alapokon nyugszik, mint a társaságiadó-alanyoké. De a poén nem itt van. Az iparűzési adót a kivaalanyok választásuk szerint a kivaalap 120%-ában is meghatározhatják. Akkor lépjünk a következő mezőre. Milyen kihatással van ez az innovációs járulékra?

Röviden az innovációs járulékról

A tudományos kutatásról, fejlesztésről és innovációról szóló 2014. évi LXXVI. törvény, azaz az Innovációs törvény sorai között kell keresnünk a szabályokat.

Adóalanyként definiálta a törvény valamennyi belföldi székhelyű, a Számviteli törvény hatálya alá tartozó gazdasági társaságot. Mentes a járulék fizetésének kötelezettsége alól:

  • a Kkv tv. szerint mikro- vagy kisvállalkozásnak minősülő gazdasági társaság,
  • a Magyar Nemzeti Bank,
  • a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.,
  • a büntetés-végrehajtásért felelős miniszter felügyelete alá tartozó, a fogvatartottak kötelező foglalkoztatására létrehozott gazdasági társaság,
  • a cégbejegyzés évében a jogelőd nélkül alapított gazdasági társaság és annak előtársasága,
  • a közhasznú nonprofit gazdasági társaság,
  • a járulékfizetésre kötelezett, de felszámolási vagy kényszertörlési eljárás alatt álló gazdasági társaság.

Nagyon fontos, hogy már 2019. január 1-je óta az a szabály, hogy az innovációsjárulék-kötelezettség alól mentesülő mikro- és kisvállalkozások tekintetében változás, hogy kkv-besorolásukat nem kizárólag a vállalkozás saját mutatói alapján kell elvégezni. Figyelembe kell venni valamennyi, kkv-besorolásra irányadó rendelkezést (pl. partner- és kapcsolódó vállalkozások adatainak figyelembevétele, kétéves szabály stb.). Ha mindezek után nincs mentesség az innovációs járulék alól, akkor meg kell határoznunk az alapját.

A helyi adókról szóló törvény 39. § (1) bekezdése szerint az állandó jelleggel végzett iparűzési tevékenység esetén az adó alapja a nettó árbevétel, csökkentve

a) az eladott áruk beszerzési értéke és a közvetített szolgáltatások értéke együttes összegével,

b) az alvállalkozói teljesítések értékével,

c) az anyagköltséggel; valamint

d) az alapkutatás, alkalmazott kutatás, kísérleti fejlesztés adóévben elszámolt közvetlen költségével.

Kivások helyiadó-alapja

Nekem nagyon sok olyan ügyfelem van, akit az iparűzési adó adta előny erősítette meg abban a hitében, hogy ezt a kivát neki találták ki. Ennek oka, hogy például a szolgáltatócégeknél, amelyeknél sem anyagköltség, sem pedig elábé nem tudja csökkenteni a helyi adó alapját, azoknak szinte az árbevétel 2%-ával (vagy amennyi éppen azon a településen a helyi adó) kell számolni.

A kivában pedig van más lehetőség is. A Helyiadó-törvény 39/B § (2) bekezdése szerint:

„A kisvállalati adó hatálya alá tartozó vállalkozó az adó alapját – a 39. § (1) bekezdésében vagy a 39/A §-ban foglalt előírásoktól eltérően – a kisvállalati adója alapjának 20%-kal növelt összegében is megállapíthatja.”

A kivásoknak tehát háromféle lehetőségük van:

  • § (1) bekezdés mondja ki a főszabályt;
  • 39/A § mondja ki, hogy a 25 millió forint árbevétel alatti cégeknek a helyi adót egyszerűsített módszerrel is meg lehet állapítani;
  • 39/B § (2) bekezdésben pedig van egy olyan lehetőség, hogy a kiva alapjának 120%-a után fizessenek adót.

Számításaim során még nem találkoztam olyan céggel, amelynek ne ez lett volna a legkedvezőbb. Természetesen minden variációt ki kell számolni, és a legkedvezőbbet választani. Sajnos az egyszerűsített módszernél erre nincs lehetőség, mert előre el kell dönteniük, hogy ezt választják, de a kivások abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy ezt nekik utólag kell bejelenteni.

A kérdés már csak az, hogy a kivásoknál milyen adóalappal kell számolni az innovációs járulék kapcsán?

Ott is megvan a választási lehetőség, vagy kizárólag a főszabály szerinti levezetésből lehet adóalapot számolni?

A két törvény egyesítése

A főszabály szerint az innovációs járulék alapja a Htv. 39. § (1) bekezdése alapján meghatározott adóalap, csökkentve a Htv. szerint kimutatott, külföldön létesített telephelyre jutó iparűzésiadóalap-rész összegével.

A kivásoknak nagyon sokáig nem volt választásuk, az innovációs járulékot a normál módon levezetett helyi adó alapján kellett bevallani, még akkor is, ha a helyi adóban éltek választási lehetőségükkel.

2023 nyarán azonban módosították a jogszabályt, és már van lehetőség itt is spórolni.

Ha az innovációs járulékfizetésre kötelezett cég a kiva alanya, és a helyi iparűzési adó alapját a kivás 120%-os szabály alapján határozza meg, akkor választhatja itt is ezt az adóalapot.

Miután mindkét jogszabály választási lehetőségen alapul, előfordulhatna olyan eset is, hogy valaki az iparűzési adóban a kivás módszert, az innovációs járulékban pedig a normál módszert választja, de ez azért lesz egyébként teljesen valószerűtlen, mert a helyi adóban is a két módszer közül az alacsonyabbat választjuk. Miért ne tennénk ezt az innovációs járulékban?

Fordítva azonban nem működik. Ha az iparűzési adóban nem választjuk – vagy nem választhatjuk – a 120%-os szabályt, akkor az innovációs járulékban sincs választási lehetőségünk.

Fontos, hogy a helyi adóban a választási lehetőségünk kizárólag a határidő betartása mellett áll fenn. Így ha valaki a hipanyomtatványt nem adja be időben, akkor nem élhet a választás lehetőségével, így ha a kivabevallást be is adja időben, az innovációs járulékban már csak a normál adóalap alapján kell számolnia.

Az innovációs járulék egyébként az így megállapított járulékalap 0,3%-a.

Az innovációs járulék bevallása

A járulékfizetésre kötelezett gazdasági társaság járulékfizetését előlegfizetéses rendszerben teljesíti.

Az előleget háromhavonként kell fizetni, a klasszikus negyedéves határidőkben: azaz a harmadik hónapot követő hó 20. napjáig.

Az előlegfizetés ütemezése általános esetben tehát a következő: július 20., október 20., január 20., április 20.

Azoknak a cégeknek, amelyek első alkalommal válnak kötelezetté, nekik az első két előlegfizetési időszakra (az üzleti év első és második negyedéve) vonatkozóan járulékelőleget kell bevallani.

Itt egy kis összefoglaló táblázat a határidőkről:

Időszak Kötelezett Határidő
Az adóév I. negyedévre vonatkozó innovációs járulékelőleg Naptári évvel egyező üzleti éves adózó 2024. április 22.
Naptári évtől eltérő üzleti éves adózó Az eltérő adóév negyedik hónap 20. napja
Az adóév II. negyedévre vonatkozó innovációs járulékelőleg Naptári évvel egyező üzleti éves adózó 2024. július 22.
Naptári évtől eltérő üzleti éves adózó Az eltérő adóév hetedik hónap 20. napja
Az adóév II. negyedévét követő 12 hónapos időszakra vonatkozó előremutató innovációs járulékelőleg Naptári évvel egyező üzleti éves adózó (a 2023. július 1. és 2024. június 30. közötti időtartamba eső járulékelőleg) 2024. május 31.
Naptári évtől eltérő üzleti éves adózóknak (az eltérő adóév ötödik hónapjának utolsó napját – mint járulékelőleg-bevallás benyújtása esedékességét – követő második naptári hónap első napjával kezdődő 12 hónapos időtartamba eső járulékelőlegekről) Az eltérő adóév ötödik hónapjának utolsó napja

A tényleges adót pedig a zárási folyamatokkal egy időben a fordulónapot követő ötödik hónap utolsó napjáig benyújtott kivabevallásban kell feltüntetni, jelezve a fent részletezett választási döntésünket.

További cikkek

adómunkajog
2021. március |Alexa

A munkaszüneti nap több szempontból speciális szabályozás alá esik a munkajogban. Egyrészt, nem minden munkavállaló foglalkoztatható ezen a napon. Másrészt, aki ezen a napon mégis dolgozik, az többletjuttatásra, bérpótlékra jogosult. Az alábbiakban ezeket a szabályokat járjuk körül, kitérve a „fizetett ünnep” fogalmára is, amely a munkaszüneti nap miatt csökkent munkaidőért járó speciális kompenzáció az óra- vagy teljesítménybérben díjazott munkavállalók számára.

Érdekel
adó
2020. szeptember |Alexa |Előfizetői cikk

Ez a két kedvezmény örökzöldnek tekinthető, különösen a társaságiadó-bevallások időszakában. Kisebb, de annál fontosabb változások vannak idén is, illetve táblázatban összehasonlítva, a két adóalap-kedvezmény talán érthetőbbé teszi a szabályokat.

Érdekel