Az iparűzési adó amilyen kicsi adónem, annál nagyobb galibát tud okozni. Nézzünk néhány aktualitást a zárás hajrájában.
A helyi iparűzési adózás gyakorlati alkalmazásához néhány ismérv

A 2024. adóévi adó, a 2025. évben kezdődő előlegfizetési időszak adóelőlegének megállapítása és bevallása
A Htv. 35. § (1) bekezdése szerint adóköteles az önkormányzat illetékességi területén végzett vállalkozási (iparűzési) tevékenység. A Htv. 37. § (1) bekezdése alapján a vállalkozó [Htv. 52. § 26. pont] azon önkormányzat illetékességi területén végez iparűzési tevékenységet, ahol székhellyel, telephellyel rendelkezik, függetlenül attól, hogy tevékenységét részben vagy egészben székhelyén, telephelyén kívül folytatja. A Htv. 2024. december 31-ig hatályos szabályai alapján az önkormányzat illetékességi területe alatt egyrészt a települési önkormányzat, másrészt a különleges gazdasági övezetbe (KGÖ) tartozó terület esetén a vármegyei önkormányzat illetékességi területe értendő. Korábban KGÖ-be Göd, Mosonmagyaróvár, Paks, (Duna-mente – Fejér vármegye) Rácalmás és Iváncsa közigazgatási területénének kormányrendeletben kijelölt része tartozott.
Hivatkozott anyagi jogszabályhelyekből következően a vállalkozót iparűzésiadó-kötelezettség, s annak részelemét képező eljárási kötelezettségek – az adóalap-megosztás kivételével – a székhelye [Htv. 52. § 41. pont], illetve telephelye(i) [52. § 31. pont a)–e) alpont] szerinti önkormányzat illetékességi területén terheli.
A Htv. szerinti telephely minden esetben egy adott – székhelyen kívüli – magyarországi településsel vagy/és a „külföld egészével” azonosítható. Ez azt is jelenti, hogy az iparűzési tevékenység településen való – ingatlan-nyilvántartás szerinti több helyrajzi számú ingatlanhoz kapcsolódó (pl. üzem, iroda, raktár, termőföld, bérbe adott ingatlan) – gyakorlása helyszíneinek számától függetlenül a település egésze, vagy az adott KGÖ területe tekintendő Htv. szerinti telephelynek.
A Htv. az iparűzési adóval kapcsolatos adóigazgatási hatáskört – figyelemmel a Htv. 9. § [2025. év előtt hatályos] (1)-(2) bekezdésére – a vállalkozó székhelye, illetve telephelye szerinti települések esetén az önkormányzati adóhatóság, míg a különleges gazdasági övezetbe tartozó terület esetén a NAV gyakorolja.
A Htv. 51/T § (5) bekezdése szerint a KGÖ megszűnését megelőzően adóztatásra jogosult vármegyei önkormányzat rendelete alapján a vállalkozónak a 2024. december 31. napjáig terjedő időszakra (naptári évvel azonos üzleti éves esetén adóévre) vonatkozó eljárási kötelezettségeit – így az adó megállapítását és bevallását, a 2024. adóévre megfizetett adóelőlegek és a megállapított adóévi adó különbözetének megfizetését – a Htv. 2024. december 31-én hatályos szabályai alkalmazásával szerint teljesítenie.
A vállalkozó fő szabályként
a) az általános adóalap-megállapítást alkalmazóként [Htv. 39. § (1) bekezdés], illetőleg kivaalanyként a rá irányadó egyszerűsített adóalap-megállapítást [Htv. 39/B §] választóként, vagy
b) a Htv. 39/A §-a szerinti (tételes iparűzési adóalap szerinti) adózásra 2025. évtől áttérőként, valamint a tételes iparűzési adóalap szerinti adózást korábban választóként a 2024. adóévre bevallás benyújtására kötelezettként, vagy említett kötelezettség nélkül
a megelőző adóévre önadózással megállapított iparűzési adóról – előbbi esetben az Art. 2. mell. II/A/1/a) pontja, míg utóbbi esetben a Htv. 39/A § (4) bekezdése alapján – az adóévet követő év ötödik hónap utolsó napjáig nyújtandó be az adóbevallás. Így a naptári évvel azonos üzleti éves vállalkozó a 2024. évben kezdődött (366 naptári nappal azonos vagy annál rövidebb időszakra vonatkozó) adóévéről szóló bevallást 2025. május 31-ig nyújtja be.Olvasd tovább a cikket!A teljes cikk csak előfizetőink számára érhető el. Jelentkezz be a folytatáshoz, vagy csatlakozz az Irányadó előfizetők táborába
További cikkek
A kiva, a helyi adó és a cafetéria
Mondhatnánk, hogy „a jó, a rossz és a csúf” esete, de valójában mindegyiknek megvan a maga szépsége. És amikor ők hárman összeállnak, egy egészen komoly szakmai csemege születik belőle.
Érdekel