2026. évtől jelentősen változik az idevonatkozó szabályozás, a több lakóingatlant eladó és vevő magánszemély variációs lehetőségei megnövekednek.
Cserepótló illetékkedvezmény
A módosítások lényege
A cserepótló illetékkedvezmény szabályai 2026. január 1-jétől két lényeges ponton is változtak:
- az értékesítéstől számított 5 éven (5 × 365 napon) belül vásárolt lakásra is jár a kedvezmény;
- nemcsak a vétel időpontját közvetlenül megelőző és követő eladásokat lehet figyelembe venni, hanem bármelyik, az időkeretbe (megelőző 5 évi vagy követő 1 évi eladás) beleférő eladás figyelembe vehető.
Az új szabályozáshoz viszont nem találunk átmeneti rendelkezést, ami azért okozhat fejfájást.
Az új szabályok a több lakóingatlant eladó és vásárló magánszemélyeket érinti.
A leggyakrabban a családi életkörülmények változása (költözés, házasság, válás) szokta eredményezni azt, hogy viszonylag rövid időintervallumban több eladást és vételt is bonyolít ugyanaz a magánszemély.
Példa:
Egy magánszemélynek az alábbi táblázat szerinti lakásügyletei vannak.
| Dátum | Ügylet | Szerződéses érték (= forgalmi érték) |
| 2026. január 6. | Lakáseladás | 45 millió forint |
| 2026. március 7. | Lakáseladás | 70 millió forint |
| 2026. augusztus 4. | Lakásvásárlás | 125 millió forint |
| 2027. január 2. | Lakáseladás | 35 millió forint |
| 2027. augusztus 1. | Lakáseladás | 90 millió forint |
Keressük az optimális megoldást. A 2025. évi szabályok alapján a 125 millió forintos vásárlással szemben a 70 milliós vagy a 35 milliós eladást lehetne beszámítani. A 2026. évi szabályok alapján viszont bármelyik eladás beszámítható, azaz az optimális döntés a 90 millió forintos eladás beszámítása.
Olvasd tovább a cikket!A teljes cikk csak előfizetőink számára érhető el. Jelentkezz be a folytatáshoz, vagy csatlakozz az Irányadó előfizetők táborába
További cikkek
Kivába belépés kapcsolt vállalkozással
Bár a kivába év közben is be lehet lépni, most, hogy jön az év vége, többet kerül napirendre a váltás kérdése. A kivába belépéssel kapcsolatban egy fontos ellenőrzési kérdésen eddig többen átsiklanak. Később azonban ennek súlyos következményei lehetnek.
ÉrdekelOsztalék fizetése ingatlan formában
Az osztalék kifizetése nemcsak pénzben, hanem bármely más vagyoni érték formájában megtörténhet. Ha az osztalék kifizetése ingatlan formájában történik meg a magánszemély tag részére, akkor a pénzbeli kifizetéshez képest számos más szabályt is figyelembe kell venni. Igyekszünk mindenre kitérni: szja, szocho, áfa, illeték, társasági adó.
Érdekel