Üzemanyagnorma elektromos autóknál

Figyelem! Ez a tartalom már több mint 90 napos. A benne közölt információk nem feltétlenül felelnek meg az éppen aktuális szabályozásnak.

Az elektromos autók hamarabb megjelentek a cégek életében, mint azok elszámolható normája, de legalább már tudjuk, hogyan kell számolni a fogyasztásukat. Két esetet taglalunk: ha a magánszemély tulajdonában van az autó, és kiküldetésben van, illetve, ha céges tulajdonú autóra üzemanyag-megtakarítást szeretnénk fizetni.

Elektromos autók az adózásban

Az autókkal kapcsolatban nagyon sok adózási szabályt kell figyelembe venni, szinte minden adónemben van valami specialitás.

Már eddig is színesítette az életünket az, hogy sokszor műszaki véna hiányában döntsük el, melyik autó milyen kategóriába tartozik. Hogy melyik teherautó és melyik személyautó. Ráadásul a személygépkocsikat különböző törvények eltérő módon definiálták.

Személygépkocsinak az Áfatörvény szerint a VTSZ 8703-ban körülírt gépjármű minősül, amely járműnek elsődleges ismérve, hogy személy, illetve személyek szállítására szolgáló berendezés, és a szállítható személyek száma vezetővel együtt nem haladja meg a 9 főt. Személygépkocsinak minősül továbbá a versenyautó, golfautó és lakóautó is. Nincs befolyással a személygépkocsi minősítésre a jármű üzemanyaga.

Talán segítség, hogy aki a VTSZ-számokban annyira nem jártas, hogy a forgalmi engedélyben való bejegyzést nézi. Ha forgalmi engedély J pontja alatt az M1, illetve az M1G bejegyzést találjuk, akkor személygépjárművet vásároltunk.

A személygépkocsi fogalmát az Szja-törvényben is megtaláljuk, ott nem VTSZ-számra hivatkoznak.

Az Szja-törvény 3. § 45. pontja alapján:

„Személygépkocsi: négy, illetve három gumiabroncskerékkel felszerelt olyan gépjármű, amely a vezetővel együtt legfeljebb nyolc felnőtt személy szállítására alkalmas, azzal, hogy ide tartozik a benzinüzemű, a dízelüzemű, az elektromos üzemű, a gázüzemű személygépkocsi, a versenyautó, az önjáró lakóautó. Személygépkocsinak minősül továbbá az a vegyes használatú, 2500 kg-ot meg nem haladó megengedett együttes tömegű, olyan gépjármű (nagy rakodóterű személygépkocsi), amelynek rakodótere gyárilag kialakítva kettőnél több utas szállítására alkalmas, de kézzel egyszerűen oldható ülésrögzítése révén a felhasználás szerinti terhek szállítására bármikor átalakítható a válaszfal mögötti rakodótér, ideértve azt az esetet is, ha az ülés eltávolítására visszafordíthatatlan műszaki átalakítással került sor.”

A cégautóadóban az Szja-törvény szerinti fogalomra mutatnak vissza, ami nem mindenkinek jó hír, de legalább nincs még egy fogalom rá.

Azt látjuk, hogy a jármű „üzemanyaga” tekintetében az elektromos autók mindkét fogalomba beleférnek. Így speciális szabály csak akkor van rá, ha azt külön nevesíti a jogszabály.

Autók a cégek életében

Amikor egy vállalkozás életében személygépkocsi használata merül fel, akkor két irány lehetséges:

  • az egyik, hogy a cég tulajdonában van az autó, és ott kell(ene) külön meghatározni a magánhasználatot, vagy
  • a másik, amikor a magánszemély (dolgozó) tulajdonában van az autó, és azt üzleti célra is használja. Ebben a konstrukcióban fordulhat elő, hogy munkába járás valósul meg az autóval, ami, ugye, nem üzleti cél, de van rá adómentes juttatási lehetőség.

Mindkét esetben tisztázni kell, hogy milyen irányban (cég a dolgozónak vagy a dolgozó a cégnek) valósul meg valamiféle költségtérítés, és annak milyen adóvonzatai lehetnek.

Kiküldetés költségtérítése

Ha a munkáltató a munkavállalót üzleti célban külső helyszínre küldi, és ezt a munkavállaló a saját autójával teszi meg, akkor ennek a költségeire adómentesen kaphat költségtérítést. Ennek természetesen van felső határa. Ha a térítés mértéke nem több a jogszabályban meghatározott mértéknél, akkor azt nem kell a magánszemélynél bevételként figyelembe venni, így a bevallásában kell ezt feltüntetnie.

Ez a mérték a hivatalos célra megtett kilométerekre
  • a kormányrendeletben meghatározott üzemanyag-fogyasztási norma alapján, a NAV által közzétett üzemanyagárral számított üzemanyagköltség és
  • a kilométerenkénti 15 forint általános személygépkocsi-normaköltség.

Itt már látjuk, hogy a költségtérítés függ az autó nagyságától és az üzemanyag fajtájától.

  • Klasszikus (benzin, gázolaj) autó esetében a havonta közzétett üzemanyagárakat kell alkalmazni.
  • Tölthető hibrid jármű használata esetén a járműbe beépített belső égésű motor hengerűrtartalma alapján a kormányrendelet szerint meghatározható üzemanyag-fogyasztási norma 70%-a számolható el.
  • Tisztán elektromos meghajtású jármű használata esetén 3 liter/100 km ESZ 95 ólmozatlan motorbenzinnek az állami adó és vámhatóság által közzétett árával meghatározott összege vehető figyelembe.

Példa

Dolgozónk kiküldetésben van, 100 km-t tesz meg összesen autójával. Egyszerűség kedvéért számoljunk 600 forintos üzemanyagárral. Hasonlítsuk össze, hogy mekkora költségtérítésre jogosult, ha

  • autója benzines, 1800 cm3,
  • gázolajüzemű, és 1800 cm3,
  • hibrid autó, ami tölthető és benzines, vagy
  • elektromos.

Mind a 4 esetben megilleti a dolgozót a 15 forintos költségátalány, ami 100 km-re vetítve 1500 Ft.

Benzines autó esetén 100 km-re 9,5 liter üzemanyagot lehet neki megfizetni, ami 5700 Ft.

Dízelautó esetén 100 km-re 6,7 liter üzemanyag ára jár neki, azaz 4020 Ft.

Hibrid autó esetén, aminél a benzines térítés 70%-a jár, azaz 3990 Ft.

Tisztán elektromos autó esetén 3 liternyi üzemanyag árát, azaz 1800 Ft-ot lehet neki adómentesen fizetni.

Adószámos magánszemély (ideértve az őstermelőt is) és egyéni vállalkozó költségelszámolása

Az igazolás nélkül elszámolható költségekhez képest az adószámos magánszemélyeknek és az őstermelőknek szigorúbb elszámolási lehetőséget kínál az Szja-törvény.

Tölthető hibrid jármű esetén a számlával (számlákkal) igazolt üzemanyag-vásárlás és az elektromos töltés számlával igazolt költsége számolható el. Kizárólag elektromos meghajtású jármű használata esetén az elektromos töltés számlával igazolt költsége számolható el.

Fontos megállapítás tehát, hogy egyéni vállalkozó és adószámos magánszemély igazolás nélkül, norma alapján erre a két járműtípusra nem számolhat el költséget, azzal, hogy benzin- vagy dízelüzemű járműveknél továbbra is lehetséges norma alapján elszámolni.

Az elektromos töltésről azonban nem minden esetben van lehetőség számlát kérni, például az otthoni – magáncélú fogyasztást is tartalmazó – töltés így nem számolható el költségként.

Elektromos autó töltésének elszámolása

Abban az esetben, ha a cég tulajdonában van elektromos autó, amelynél felmerülhet a magánhasználat, az adómentes juttatásokat kell megnézni.

Az 1. számú melléklet 8.37. pontja ugyanis nem tesz különbséget az „üzemanyag” fajtájától, hanem egységesen adómentes juttatásnak nevezi a kifizető által biztosított személygépkocsi magáncélú használatát.

A cég tehát saját telephelyén tölti az autót, a magánszemély pedig azt pl. munkába járáshoz használja, akkor sem keletkezik adókötelezettség.

Üzemanyag-megtakarítás

Üzemanyag-megtakarítás céges autó esetében fordulhat elő. Ha a sofőr vezetési stílusa alapján kevesebbet költöttünk tankolásra, mint amit a nav elismer, a különbség megtakarítás címén kifizethető.

Bizonylatolni azonban nem egyszerű.

  • Szükség van a tényleges fogyasztásra: benzin vagy gázolaj esetében az autóba tankolt üzemanyag számlával igazolt kiadásaira
  • Az útnyilvántartás alapján igazolt futásteljesítményre.
  • Kormányrendelet szerinti fogyasztási alapnorma adataira.

Ez utóbbihoz a 60/1992. (IV. 1.) Korm. rendeletet kell megnézni.

A rossz hír pedig az, hogy ebben az elektromos hajtású autókra nincs szabály, így az szja-törvény szerinti üzemanyag-megtakarítást elektromos autó esetén nem lehet fizetni.

További cikkek

szjaszocho
2025. május |Böröczkyné Verebélyi Zsuzsanna |Előfizetői cikk

A NÉTAK-ként rövidített kedvezmény már évek óta szerepel az Szja-törvényben. Mégis most azért vesszük elő, hogy felkészüljünk arra, ezt a szabályt terjesztik ki a kevesebb gyermekszámú családokra.

Érdekel
áfaszjatao
2024. augusztus |Böröczkyné Verebélyi Zsuzsanna

Esettanulmány formájában nézzük meg, hogy ha egy cég kizárólag a dolgozói részére mozgáslehetőséget, testedzést biztosító termet épít, akkor hogyan alakulnak a társaságiadó-, az áfa- és az szja-kérdések.

Érdekel