Ismét egy esettanulmányt dolgozunk fel, egy sok alvállalkozós eset keretében kerülne elmélyítésre a 2023. január 1-jétől hatályos fordított adós történet.
Építőipari fordított adózás
A kályha: az Áfatörvény
Az építőipari fordított adózás örök téma. Az Áfa tv. 142. § (1) bekezdés b) pontja szerinti szabály módosítása pedig különösen nehezíti az egyes esetek megítélését.
Az építőipari szolgáltatás fordított adózására vonatkozó együttes feltételrendszere a következő:
– Áfa rendszerében szolgáltatásnyújtásnak kell minősülnie.
– A szolgáltatásnak építési-szerelési vagy egyéb szerelési munkának kell lennie.
– A szolgáltatásnak az ingatlan megváltoztatását (ideértve a bontást és a rendeltetésváltoztatást) kell eredményeznie.
- Az ingatlan megváltoztatására irányuló munkának hatósági bejelentésen vagy hatósági engedélyen kell alapulnia.
A változás 2023-tól
2023. január 1-jétől a változás az volt, hogy a hatósági engedélyen vagy bejelentésen nem csak az építési hatóságot kell érteni, ha minden olyan hatóságot, amely az ingatlan megváltoztatására, létesítésére engedélyt vagy bejelentési kötelezettséget ír elő.
A változtatás azonban számos kérdést felvetett, melyre válaszul a következő rendezőelveket érdemes rögzíteni:
– Hatóság alatt csak valamilyen állami vagy önkormányzati hatóságot kell érteni. Tehát a közműszolgáltatók nem tartoznak ide.
– Hatósági engedélynek vagy bejelentésnek a munka megkezdéséhez kell hozzájárulnia. Azaz a már elkészült munka üzembehelyezésének engedélyeztetése nem tartozik ide.
– A hatósági engedéllyel, bejelentéssel nem kell abban az esetben foglalkozni, ha az elvégzett munkákon belül csekély jelentőséggel bír. Például építési napló bejelentésének kötelezettsége.
- A hatósági engedélyre, bejelentésre vonatkozó információ átadását (nyilatkozattétel) nem csak a megrendelő – alvállalkozó irányába, hanem alvállalkozó megrendelő – irányába is teljesíteni kell, amennyiben ezzel az információval csak az alvállalkozó rendelkezik. Ez a fordított irányuló nyilatkozattételi kötelezettség 2024. január 1-jétől bele is kerül az Áfatörvénybe.
A konkrét eset
Ennyi felvezető után nézzük az esetet.
Egy kivitelező egy épület felújítását vállalja el. Három alvállalkozót vesz igénybe:
- „A” alvállalkozó vállalja a teljes gépészeti és villamossági felújítást.
- „B” vállalkozó a kőművesmunkákat viszi.
- „C” alvállalkozó pedig tűzvédelmi, riasztó- és kameraberendezések kiépítését vállalja.
A fővállalkozó saját maga foglalkozik a tereprendezéssel, kert-, kerítés- és járdaépítéssel.
A felújítás egészére vonatkozóan semmilyen hatósági bejelentést, engedélyeztetést nem kell teljesíteni.
A fővállalkozó a tereprendezési munkák során egy lezáratlan kutat talál, melyhez nem tartozik engedély. A kútra fennmaradási engedélyt kér, és azt meg is kapja. Szintén a fővállalkozónak kell engedélyt kérnie egy közútra történő új becsatlakozás kiépítéséhez.
A fővállalkozó esetén a kút fennmaradási engedélye azért nem releváns körülmény, mert a kútra vonatkozóan építési-szerelési munkát nem végez. A közútra történő becsatlakozás kiépítése pedig teljes tereprendezési munka jelentéktelen részét teszi ki, ezért lehet ezt az engedélyt figyelmen kívül hagyni. A fővállalkozó az alvállalkozók irányába nem nyilatkozik arról, hogy hatósági engedéllyel vagy bejelentéssel lenne érintve a munka.
Az „A” vállalkozó a felújítási munkákat megelőzően az érintett közművekkel jóvá hagyatja a felújítási terveket. Ezekkel az engedélyekkel nem kell foglalkozni, mivel nem hatóságtól származó engedélyekről van szó. Más engedéllyel nincs érintve a munkája, ezért „A” alvállalkozó munkája nem lesz fordított adós.
„B” alvállalkozónak a kőművesmunkák tekintetében nem kell bejelentést vagy engedélyt kérnie, így az általa végzett munka sem lesz fordított adózással érintett.
„C” alvállalkozó helyzetét bonyolítsuk tovább, és tételezzük fel, hogy az elvállalt munkát ő és még egy általa hozott alvállalkozó végzi.
„C1” alvállalkozót bízza meg a tűzvédelmi berendezések kiépítésével. „C1” alvállalkozónak előzetesen engedélyeztetnie kell tűzriasztó rendszer kiépítését a katasztrófavédelmi igazgatósággal. Az igazgatóság hatóságnak minősül. A tűzriasztó rendszer kiépítése alapvetően egy egyéb szerelési munka, melynek keretében a szükséges berendezések, vezetékezések kiépítésre kerülnek. A munka szolgáltatásjellege a domináns.
„C1” alvállalkozó esetén a fordított adózás összes feltétele teljesül, tehát a számláját „C” alvállalkozó felé fordított adózással állítja ki. „C” alvállalkozó mérlegeli, hogy a többi munkájával együtt a tűzvédelmi rendszer mekkora súllyal bír. Vállalási érték tekintetében 30%-ot tesz ki, ami már nem elhanyagolható. A többi munkájával együtt is egyéb szerelési munkáról van szó, azaz „C” vállalkozó is fordított adózással állítja ki a számlát a fővállalkozó részére. 2024. január 1-jétől „C1” alvállalkozó „C” vállalkozónak, „C” vállalkozó pedig a fővállalkozónak fog nyilatkozni.
A fővállalkozó és megrendelő viszonylatában szintén mérlegelni kell az egyes alvállalkozó által végzett munkák súlyát. „C” vállalkozó számlája 10%-ot tesz ki az összes alvállalkozó számlájának értékéből. Ezt sem tekinthetjük csekély értékűnek, ezért a fővállalkozó is fordított adózással állítja ki a számláját a megrendelő felé.
Következtetés
Sajnos minden eset más és más, a cikk csak a gondolkodásban segíthet. Még azt érdemes hozzáfűzni, a jogalkotói szándék az volt, hogy minél több építőipari szolgáltatás kerüljön fordított adózás hatálya alá, azaz, ha nagyon nem lehet a döntést meghozni, akkor a fordított adózást érdemes választani. Persze a gyakorlat ezt is felülírhatja, mivel általában a megrendelő diktál, és ha megrendelő csak az általa elképzelt adózással fogadja be a számlát, akkor az alvállalkozó is inkább ebbe az irányba fog mozdulni, és nem kockáztatja azt, hogy esetleg ki sem fizetik a munkáját.
További cikkek
Üdülőtelep értékesítése darabokban
Egy esettanulmányt dolgozunk fel. Osztatlan közös tulajdon formában vagy albetétesítést követően történő eladás. Mi van akkor, ha változik az ingatlan rendeltetése az értékesítés előtt?
ÉrdekelErdővéghasználati fakitermelés
Egy erdő osztatlan közös tulajdonban van. Az egyik tulajdonos – aki egyébként az erdőgazdálkodó is – többlethasználati jogot kap. Ilyen esetben ki értékesítheti a fát, és hogyan kell a tulajdonosokkal elszámolni, ha pénzben vagy fában fizeti ki azokat az erdőgazdálkodó?
Érdekel