A munkaerő-kölcsönzés keretében kölcsönadott munkavállalók a helyiadó-törvényben sajátos módon szerepelnek. A htv. 2023. év végéig hatályos szabályai alapján hol kell a személyi jellegű ráfordítást elszámolni az iparűzési adóalap megosztása során?
Munkaerő-kölcsönzés a helyi adóban

Megosztási kötelezettség
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (Htv.) 35. § (1) bekezdés és 37. § (1) bekezdés összefüggése alapján a vállalkozót székhelye, telephelye szerinti önkormányzat illetékességi területén (egyszerűbben településen) terheli iparűzési tevékenysége után adókötelezettség. Ebből következően, az adókötelezettség részét képező adóalap-megosztási kötelezettség [Htv. 39. § (2)] is csak a vállalkozó (iparűzési adóalany) székhelye, telephelye szerinti település vonatkozásában értelmezhető. Ehhez kapcsolódva a Htv. Melléklet 1.1. pont első mondata is a székhely, telephely szerinti települések vonatkozásában rendelkezik az adóalap megosztásáról.
Előzetesen tisztázandó, hogy a munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozót hol (mely településen) terheli iparűzési adókötelezettség.
A Htv. a székhely fogalmát 52. § 41. pontjában, míg az általános telephely fogalmát az 52. § 31. pont a) alpontjában határozza meg. Ez utóbbi jogszabályhely értelmében egy vállalkozó esetén telephelyről – a normaszöveg első mondatában példálódzóan felsorolt üzleti létesítményeken túlmenően, azok jellegéből fakadóan – az adózó olyan, (például) bérelt vagy saját tulajdonú üzleti létesítménye (ingatlana) esetén lehet szó, melyben a vállalkozó munkavállalói munkát végeznek vagy ahonnan munkát végezni indulnak, melyhez kifejezetten kapcsolódik vállalkozási tevékenység. Önmagában véve a munkavégzés helyszíne nem keletkeztet Htv. szerinti telephelyet, ahhoz az is szükséges, hogy a munkavégzés az adózó rendelkezési körébe tartozó üzleti létesítményben (az adott ingatlanhoz kapcsolódjon valamilyen használati jogcíme) vagy onnan kiindulva történjék. (Megjegyzem, munkaerő-kölcsönzést végző vállalkozó esetén Htv. 52. § 31. pont d) alpontja [bizalmi vagyonkezelés], e) alpontja [építőipari tevékenység] szerinti telephely is lehet, azonban b) és c) alpont szerinti telephely kizárt.)
Mindez a munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozónál (adózónál) azt jelenti, hogy esetében nem válik Htv. szerinti telephellyé az az üzleti létesítmény (ingatlan), ahol a kölcsönadott munkaerőt foglalkoztatja. Így a kölcsönadott munkavállalók munkavégzésének helye szerinti településre iparűzési adóalap-megosztási kötelezettsége mellett eljárási kötelezettségek (pl. bejelentkezés, bevallásbenyújtás, adófizetés) sem terhelik, feltéve, hogy e településen a munkaerő-kölcsönző vállalkozásnak más ok miatt nincs Htv. szerinti telephelye (pl. munkaerő-toborzás céljára szolgáló irodája). A munkaerő-kölcsönző iparűzési adóalany esetén tipikusan telephely a – székhely szerinti településen kívül, más – településen létesített bérelt/saját tulajdonú iroda, kirendeltség, fióktelep, központi ügyintézés helye.
A Htv. Melléklet 1.1. pontja alapján a vállalkozó az adóévben elszámolt, figyelembe vett összes személyi jellegű ráfordítást az adóalap-megosztással érintett (székhelye, telephelyei) települések között köteles felosztani. Az egyes településekre jutó személyi jellegű ráfordítás alatt – főszabályként – a településen lévő üzleti létesítményben (ingatlanban) foglalkoztatottak után elszámolt személyi jellegű ráfordítás értendő. Ugyanakkor speciális szabály [Melléklet 1.1. pont ötödik mondat] mondata értelmében a településen kívül változó munkahelyen foglalkoztatott személyek esetében a személyi jellegű ráfordítást annál a településnél kell figyelembe venni, ahol e személyek tényleges irányítása történik.
Előzőekből következően a munkaerő-kölcsönző vállalkozás szempontjából a kölcsönadott munkavállalókat annál a székhely vagy Htv. szerinti telephely településnél kell figyelembe venni a személyi jellegű ráfordítás-arányos, illetve a komplex megosztási módszer alkalmazása során, ahol döntenek a munkavállaló tényleges munkavégzésének helyszínéről, azaz arról, hogy mely kölcsönvevő vállalkozáshoz adják kölcsön az adott munkavállalókat.
Ezt alapvetően a munkaerő-kölcsönző jogalany által kialakított döntéshozatali rend (pl. belső szabályzat) határozza meg.
Néhány fogalom
Témánkat illetően a Htv. alkalmazásában
Székhely:
- belföldi szervezet esetében a létesítő okiratában (pl. társasági szerződés, alapszabály, alapító okirat), a cégjegyzékben (bírósági nyilvántartásban) feltüntetett hely,
- egyéni vállalkozó esetén az egyéni vállalkozókról vezetett nyilvántartásában ekként feltüntetett hely,
- külföldi székhelyű vállalkozás magyarországi fióktelepe esetén a cégjegyzékben a fióktelep helyeként megjelölt hely,
- a Ptk. szerinti bizalmi vagyonkezelési szerződéssel létrejött vagyontömeg, mint adóalany esetén a bizalmi vagyonkezelő székhelye, lakóhelye.
Fontos összefüggés, hogy a székhely szerinti településen az iparűzési adókötelezettség léte szempontjából nincs jelentősége annak, hogy a székhelyen folyik-e szűkebb értelemben vett vállalkozási tevékenység, az adókötelezettség akkor is fennáll, ha a székhely pusztán levelezési címként szolgál, vagy a székhelyet más vállalkozás székhelyszolgáltatásként bocsátja a vállalkozó rendelkezésére, ekkor a székhely címe szerinti helyen nem zajlik (rendszeres) üzletvezetés.
Általános telephely:
A Htv. 52. § 31. pont a) alpont első fordulata szerint telephely az adóalany olyan állandó üzleti létesítménye (ingatlana) – függetlenül a használat jogcímétől –, ahol részben vagy egészben iparűzési tevékenységet folytat. A jogszabályhely második fordulata bizonyos üzleti létesítményeket kifejezetten telephelynek minősít. A definícióban példálódzó jelleggel felsorolt üzleti létesítmények (pl. gyár, műhely, raktár, szélerőmű, iroda, bérbe/lízingbe adott ingatlan) mindegyike ab ovo telephely.
Ezen telephely-definícióból, illetve az ott felsoroltak jellegéből következően – a példálódzóan nevesítetteken túlmenően – telephely továbbá minden olyan üzleti létesítmény is, amely együttesen teljesíti az alábbi feltételeket:
- az adóalany tulajdonában, birtokában, használatában van, azaz az adózó jogosult – ellenérték fejében vagy anélkül – rendelkezni azzal,
- ingatlan (épület, telek),
- ott folyik vállalkozási tevékenység (az év során bármikor, a vállalkozási tevékenység kifejtésében közvetlenül vagy közvetetten megvalósul a részvétel), és
- ott a vállalkozó munkavállalója, alkalmazottja – munkarend szerint, „állandó” jelleggel – munkát végez, vagy – telephelyen kívüli munkavégzés esetén – onnan munkát végezni indul.
A Htv. szerinti telephely nem feltétlenül azonos a cégjegyzékben vagy az egyéni vállalkozókról vezetett nyilvántartásban szereplő telephellyel. A Htv. telephelyfogalma ugyanis eltér a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény telephelyfogalmától, ebből adódóan a Htv. szerinti telephely lehet cégjegyzékben szereplő, illetőleg ott nem szereplő telephely, s mindez fordítva is igaz. Az egyéni vállalkozó esetén az egyéni vállalkozókról vezetett nyilvántartásban feltüntetett ingatlancím automatikusan szintén nem eredményez Htv. szerinti telephelyet.
Tipikus Htv. szerinti telephely a vállalkozó tevékenységét szolgáló (vállalkozási célra használt) bérelt ingatlan akkor is, ha a bérelt ingatlanban a munkaerő-kölcsönzést végző vállalkozás munkavállalóinak elszállásolását (munkásszállásként való üzemeltetést) a bérbeadó vállalkozás végzi. Hiszen a vállalkozási tevékenység a bérbe vett ingatlanhoz kapcsolódik, ekkor a telephely létének megítéléséhez nem releváns azon tény, mely szerint a vállalkozó a bérelt ingatlanban nem rendelkezik a munkásszállás üzemeltetéséhez szükséges eszközökkel, avagy ott alkalmazottja nem végez munkát.
Az adóalap megosztása általánosságban
A Htv. 39. § (2) bekezdése szerint, ha a vállalkozó több települési önkormányzat illetékességi területén – így a Htv. 52. § 61. pontjára figyelemmel külföldi településen is – végez iparűzési tevékenységet, akkor az adó alapját meg kell osztania a székhely, illetve a telephely szerinti települések között. A vállalkozót adóalap-megosztási kötelezettség azon magyarországi településre is terheli, amelynek önkormányzata nem vezette be iparűzési adót.
A Htv. 52. § 61. pont első mondata értelmében „külföld” az adóalap-megosztás szempontjából egy „telephelynek” számít akkor is, ha a vállalkozó tevékenységét több állam területén vagy/és egy állam több településén folytatta. Az adóalap-megosztási kötelezettség tehát akkor is fennáll, ha a vállalkozónak magyarországi székhelyén kívül csak külföldön van Htv. szerinti telephelye.
A Htv. Melléklete nyolcféle megosztási módszert szabályoz, s azok közül azt kell alkalmazni, amelyik a vállalkozó tevékenységére leginkább jellemző, azzal, hogy:
- az adóévet megelőző évben 100 millió forint adóalapot meghaladó vállalkozás esetén komplex,
- a villamos energia/földgáz egyetemes szolgáltató, a villamos energia/földgáz elosztói engedélyes, a villamos energia/földgáz kereskedő számára a Melléklet 2.2. pontja szerinti,
- a vezeték nélküli távközlési tevékenységet végző esetén csak a Htv. Melléklete 2.4.1. pontja szerinti,
- a vezetékes távközlési tevékenységet végzőnél csak a Htv. Melléklete 2.4.2. pontja szerinti
módszer kizárólagos alkalmazásának van helye. Hangsúlyozandó, hogy a megosztási módszer – főszabály szerint, a Htv. Melléklet 2.3. pontjában (építőipari tevékenység) foglalt kivétellel – nem „választható”.
Nem lehet a tevékenységre leginkább jellemző az a módszer, amely nem eredményez valamely település esetén pozitív adóalapot. Erre figyelemmel a Htv. Melléklet 7. pontja külön (kiegészítésként) rögzíti, hogy a Htv. Melléklete 1.1. (személyi jellegű ráfordításokkal arányos módszer), 1.2. (eszközértékkel arányos megosztási mód) és 2.1. (komplex megosztási mód) szerinti megosztási módok közül nem lehet alkalmazni azt, amelyik a székhely vagy valamely telephely szerinti település esetén 0 forint adóalapot eredményez.
A hivatkozott jogszabályhelyekből az adóévet megelőző adóévben 100 millió Ft-ot meg nem haladó iparűzési adóalappal rendelkező vállalkozóra levonható egzakt következtetés:
– minden olyan esetben komplex megosztási módszer alkalmazandó, amikor a székhelynél vagy a telephelynél kizárólag személyi jellegű ráfordítás vagy kizárólag eszközérték merült fel az adóévben,
– a személyi jellegű ráfordítással arányos vagy az eszközérték-arányos megosztási mód közül azt kell alkalmazni, amely a tevékenységre leginkább jellemző. Így a csekély eszközértékkel bíró, élőmunka-igényes, sok alkalmazottat foglalkoztató vállalkozás (pl. pénzügyi tanácsadó, könyvelő, ügyvéd, közjegyző, szállítmányozó) jellemzően személyi jellegű ráfordítással arányos, míg a jelentős eszközértékkel bíró (pl. ingó-ingatlan bérbe/lízingbe adást, termelői tevékenységet folytató) vállalkozás tipikusan eszközérték-arányos megosztási módszert köteles alkalmazni.
Összegezve
Ha valamely adóalap-megosztási módszer alkalmazása nem az adózó szabad mérlegelésének kérdése, hanem a tényálláshoz tartozó anyagi jogszabályon alapuló kötelezettsége. A vállalkozót az általános adóalap-megosztási módszerek közüli „választás lehetősége” még az előző adóévi 100 millió Ft alatti (pl. 4 millió Ft, 50 millió Ft vagy 98 millió Ft) adóalap esetén sem illeti meg, ekkor is komplex megosztási módszer alkalmazandó.
A Htv. Melléklet 7. pontja expressis verbis kizárja annak lehetőséget, hogy az adózó székhelyére, illetve telephelyére a vállalkozási szintű adóalapból – a Melléklet 1.1., 1.2., 2.1. vagy 2.3. pont szerinti megosztási módszer alkalmazása esetén – 0 Ft adóalaprészt állapítson meg.
Ha a vállalkozó az adóalap megosztásával érintett valamely településre mégis 0 Ft adóalaprészt állapít meg és vall be, akkor az nem felel meg a tényálláshoz kapcsolódó Htv.-beli szabálynak, ami adóhatósági adóellenőrzést és jogkövetkezmények (adóbírság, késedelmi pótlék) megállapítását vonhatja maga után.
További cikkek
Az iparűzési adó 2024. évi változásai
Még csak éppen kezdjük az új évet, de már a tavalyi zárás kellős közepén és az új év változásainak sűrűjében vagyunk. Így van ez az iparűzési adó szempontjából is.
ÉrdekelKivaalany innovációs járulékának alapja
A kivaalanyok adóalap-megállapítása lényegesen más alapokon nyugszik, mint a társaságiadó-alanyoké. De a poén nem itt van. Az iparűzési adót a kivaalanyok választásuk szerint a kivaalap 120%-ában is meghatározhatják. Akkor lépjünk a következő mezőre. Milyen kihatással van ez az innovációs járulékra?
Érdekel