A home office adózási kérdései

Az otthoni munkavégzéssel járó extrakiadások munkáltatói megtérítése hogyan képeződik le szja-ban, szochóban, járulékban, áfában?

Miért ilyen népszerű mostanában?

Az otthoni munkavégzés (home office, távmunka) intézménye a Covid-járvánnyal erősödött fel, viszont a járványt követően is népszerű munkavégzési megoldás maradt. Az otthoni munkavégzés a dolgozó számára is jelenthet extraterheket, amellett, hogy például a közlekedés költségeit és az ezzel eltöltött időt megspórolja. A munkavállalónál az otthoni munkavégzés jelenthet saját számítógép-használatból, internetből, magasabb rezsiből eredő, forintosítható kiadást, emellett az otthoni környezet munkavégzésre történő átalakításából eredő „kényelmetlenség” az anyagiakban nem mérhető kategória.

Költségtérítés igazolás nélkül

A téma kapcsán adózási kérdések elsősorban személyi jövedelemadóban jelentkezhetnek. Igazolás nélküli költségtérítésként (tehát adómentesen) fizethet a munkáltató a távmunkavégzés keretében munkát végző munkavállalónak a havi minimálbér 10%-ának megfelelő összegben.

A távmunkavégzésnek az Mt. szerint távmunkavégzésnek kell megfelelnie, ami azt jelenti, hogy a munkaszerződésben szerepelnie kell a távmunkavégzésnek.

Ez nem helyettesíthető azzal, hogy a munkáltató a munkaszerződéstől eltérően – általában csak időszakosan, például belső szabályzat alapján – engedélyezi a munka otthonról történő ellátását.

Egyéb költségtérítés

A minimálbér 10%-a felett is fizethet a munkáltató a távmunkavégzésre tekintettel térítést. Ebben az esetben is költségtérítésről beszélünk, de ez az összeg már nem az igazolás nélkül elszámolható minősítést kapja.

Az „adómentes” keretösszegen belüli – igazolás nélkül elszámolható költségtérítés jogcímen történő – kifizetés további feltétele, hogy külön nem kap pénzt a munkavállaló internethasználatra, bérleti díjra, illetve rezsiköltségekre.A cikk csak előfizetőknek érhető el! Ez a tartalom az Irányadó Magazin előfizetői számára érhető el, kérjük, a cikk elolvasásához, megtekintéséhez jelentkezzen be a honlapon!Bejelentkezés az oldalraMég nincs előfizetésem

További cikkek

áfakataTbj
2024. január |Böröczkyné Verebélyi Zsuzsanna

Amikor egy újonnan induló vállalkozásnál a vállalkozási formát választjuk, akkor az egyéni vállalkozók mellett egy nagyon fontos érv áll: ha a vállalkozás átmenetileg nem működik, akkor lehet szüneteltetni. Ezalatt meg lehet úszni a járulékfizetési kötelezettséget, de cserébe, természetesen, a vállalkozás nem végezhet tevékenységet.

Érdekel
munkajogTbj
2024. június |Faragó Gábor |Előfizetői cikk

A munkavállaló kerülhet olyan helyzetbe, amikor anyagi gondjainak megoldására, illetve annak átmeneti enyhítésére nincs más lehetősége, mint hogy munkáltatójától a jövőbeni munkabére terhére előleget kérjen. Az ilyen előleg mértéke elvileg korlátlan lehet, gyakorlatilag azonban számos egyéb körülményt is figyelembe kell venni.

Érdekel