Az uniós szabályok lehetőséget biztosítanak arra, hogy a magyarországi munkáltatók munkavállalóikat az Európai Gazdasági Térség (továbbiakban: EGT-térség) valamely tagállamába, illetve Svájcba küldjék ki munkavégzés céljából. Az alábbiakban a kiküldött munkavállalók után fizetendő járulékalapot képező jövedelmek megállapításának főbb szabályait mutatjuk be példákkal – a teljesség igénye nélkül – a 2024. január 1-jétől hatályos szabályozás alapján.
A kiküldetés esetén az érintett munkavállalók járulékalapját érintő előírások – 1. rész

Kiküldetés a jogszabályokban
A kiküldetésekre vonatkozó legfontosabb szabályokat a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról szóló 883/2004/EK, és a 987/2009/EK rendelet (a továbbiakban: Rendelet), valamint a 96/71/EK irányelv, továbbá a társadalombiztosítás ellátásaira jogosultakról, valamint ezen ellátások fedezetéről szóló 2019. évi CXXII. törvény (továbbiakban: Tbj.) 89–95. §-a tartalmazza.
Főbb szempontok a kiküldetéskor
Ami a foglalkoztatási feltételeket illeti, a 96/71/EK irányelv előírja, hogy a kiküldetés teljes időtartama alatt a kiküldött munkavállaló és a kiküldő munkáltató között munkaviszonynak kell lennie.
Az irányelv ezért még abban az esetben is alkalmazandó a kiküldött munkavállalókra, ha a kiküldetés előtt bizonyos idővel nem jött létre a munkaviszony, feltéve, hogy a kiküldetési megbízatás kezdetétől a végéig munkaszerződés van érvényben.
Ami a szociális biztonsági koordinációt illeti, a 883/2004/EK és a 987/2009/EK rendelet értelmében a más tagállamba való kiküldés céljából felvett személy úgy tekintendő, hogy kizárólag akkor tartozik továbbra is a munkáltató letelepedési helye szerinti tagállam szociális biztonsági rendszerének hatálya alá, ha az érintett személy közvetlenül a foglalkoztatása előtt már az adott tagállam jogszabályainak hatálya alá tartozik. A kialakult joggyakorlat alapján a munkavállalók akkor tesznek eleget ennek a követelménynek, ha a kiküldetés kezdete előtt legalább egy hónappal a küldő tagállam jogszabályainak hatálya alá kerültek.
A kiküldetés szabályait az alábbi főbb feltételek teljesítése esetén lehet alkalmazni
A munkáltatónak belföldön jelentős gazdasági tevékenységet kell folytatnia. A jelentős belföldi gazdasági tevékenység akkor áll fenn, ha
- a munkáltató vállalja, hogy a kiküldetés teljes időtartama alatt a belföldi és a külföldi gazdasági tevékenység (termelés, forgalmazás és egyéb szolgáltatói tevékenység) folytatása során foglalkoztatott munkavállalók átlagos állományi létszámán belül a belföldön foglalkoztatottak aránya eléri, vagy
- a belföldi tevékenységből származó bevétel összes bevételen belüli aránya eléri a 25 százalékot.
- A munkavállalónak a kiküldetés kezdő napját közvetlenül megelőzően legalább 30 napig megszakítás nélkül egészségügyi szolgáltatásra jogosultnak kell lennie.
Ki nem minősül kiküldött munkavállalóknak?
Azok a munkavállalók, akiket munkavégzés céljából ideiglenesen más tagállamba küldenek, de nem nyújtanak szolgáltatást, nem minősülnek kiküldött munkavállalóknak. Ez a helyzet áll fenn például a (szolgáltatásnyújtás nélküli) üzleti úton lévő, értekezleteken, a konferenciákon, vásárokon, képzéseken stb. részt vevő munkavállalók esetében. Ezek a munkavállalók nem tartoznak a munkavállalók kiküldetéséről szóló irányelvek hatálya alá, és ezért a 2014/67/EU irányelv 9. cikkében meghatározott adminisztratív követelmények és ellenőrzési intézkedések nem alkalmazandók rájuk.
A kiküldetés időtartama, igazolása
A munkavállaló, amennyiben munkáltatója az EGT-tagállamok valamelyikébe vagy Svájcba küldi ki, legfeljebb 24 hónapig marad a kiküldő tagállam társadalombiztosítási szabályainak hatálya alatt. Ennek az időtartamnak a további hosszabbítása a fogadó állam hatóságának egyoldalú döntése alapján lehetséges.
Kiküldetés esetén a kiküldött részére a magyar társadalombiztosítási jogviszonyt a munkáltató székhelye szerint illetékes egészségbiztosítási szerv az A1 jelű nyomtatvánnyal igazolja, amely legfeljebb 24 hónapra adható ki.
A nemzetgazdasági szintű bruttó átlagkereset fogalma az Szja- és a Tbj.-törvényben
A KSH a módosítást megelőzően kétféle módszertant közölt a nemzetgazdasági szintű bruttó átlagkereset mértékeként: egyrészt a munkáltatók teljes körére, másrészt a legalább öt főt foglalkoztató vállalkozások körére vonatkozóan.
A jogalkalmazás egyértelművé tétele érdekében a Tbj. [4. § 22. pont] és az Szja tv. [3. § 82. pont] fogalmi rendszere kiegészült a nemzetgazdasági szintű bruttó átlagkereset fogalmával 2024. január 1-jétől, mely szerint a teljes munkaidőben alkalmazásban állókra tekintettel megállapított bruttó átlagkereset összege minősül a nemzetgazdasági szintű bruttó átlagkeresetnek. Ennek összege 2024. évben 576 601 forint.
Járulékalapot képező jövedelem szabályozása a Tbj.-ben
a) Az Szja tv. szerint összevont adóalapba tartozó önálló és nem önálló tevékenységből származó bevételből az adóelőleg-alapszámításnál figyelembe vett jövedelem.
b) Az a) ponttól eltérően, ha nemzetközi szerződés alapján Magyarországnak nem áll fenn adóztatási joga, vagy kettős adózást kizáró egyezmény hiányában adóelőleg-megállapítási kötelezettség nem keletkezik,
ba) az alapbér (ha a munkát külföldi jog hatálya alá tartozó munkaszerződés alapján végzik, a szerződésben meghatározott díj havi összege), de legalább a tárgyévet megelőző év július hónapjára közzétett nemzetgazdasági szintű bruttó átlagkereset, vagy – ha a munkát munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony alapján végzik – a szerződésben meghatározott díj havi összege, vagy
bb) a tevékenység ellenértékeként a tárgyhónapban megszerzett – munkaviszony esetében a tárgyhónapra elszámolt – jövedelem, ha az nem éri el az alapbér (szerződésben meghatározott díj havi összege) vagy a tárgyévet megelőző év július hónapjára közzétett nemzetgazdasági szintű bruttó átlagkereset közül az egyiket [Tbj. 27. § (1) bek. a)–bb)].
Felmerülhet a kérdés, hogy a Tbj. 27. § (1) bekezdés b) pont, ba) és bb) alpontjai között van-e választási lehetőség?
Erre a válasz NEM, ugyanis, ha az alapbér összege nagyobb, mint a bruttó átlagkereset összege, akkor járulékalapként az alapbért kell figyelembe venni, illetőleg akkor járulékalap a bruttó átlagkereset, ha az alapbér összege ennél kisebb, de a tevékenység ellenértéke több, mint a bruttó átlagkereset összege. Mivel a járulékfizetési kötelezettséget havonta kell teljesíteni, ezért minden hónapban meg kell vizsgálni, hogy az adott érintett munkavállaló jövedelme függvényében mi a járulékalap.
Megjegyzés:
A szociális hozzájárulási adó alapja megegyezik a járulékalappal [2018. évi LII. törvény 1. § (3) bekezdés a) pont].
Mi az alapbér?
Alapbér alatt kizárólag a munkavállaló munkaszerződésben ekként meghatározott bérét kell érteni.
A munkaszerződésben a feleknek kötelező megállapodni, azaz tartalmi érvényességi kelléke a feleknek az alapbérben való megállapodása.
Alapbér hiányában felek között munkaszerződés érvényesen nem jön létre, következésképpen ilyen esetben munkajogviszony nem keletkezhet.
A Munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény alapján (továbbiakban: Mt.) általában az alapbért havi bérben állapítják meg, de az Mt. rendelkezései lehetővé teszik az alapbérnek egy órára, napra, hétre való megállapítását.
Alapbérként legalább a kötelező legkisebb munkabért, azaz a minimálbért vagy a garantált bérminimumot kell megállapítani.
Az Mt. 145. § (1) bekezdése szerint a felek a 140–142. §-ban meghatározott bérpótlékot is magában foglaló alapbért állapíthatnak meg. Ezen szakasz azt a jogalkotói szándékot fejezi ki, hogy a felek megállapodása alapján az alapbér magában foglalhatja a vasárnapi, több műszakban vagy éjszaka végzett munka ellenértékét is. Ezért fontos a munkaszerződésben rögzíteni, hogy az alapbér alatt adott munkaviszonyban mit kell érteni.
Mi minősül a tevékenység ellenértékeként megszerzett jövedelemnek?
A tevékenység ellenértékeként a tárgyhónapban megszerzett jövedelem – munkaviszony esetében a tárgyhónapra elszámolt –, azaz olyan jövedelem, amelyet az adott jogviszonyban a munka ellenértékeként megszerzett, illetve kapott a biztosított munkavállaló.
Ide tartozik minden olyan jövedelem, amely az szja-szabályok szerint az összevont adóalapba tartozó önálló és nem önálló tevékenységből származó bevételből az adóelőleg-alapszámításnál figyelembe vett jövedelem lenne, ha az adóztatás joga Magyarországon állna fenn.
Jellemzően ilyen jövedelem az alapbér, a bérpótlékok, a túlmunka (túlóra) díjazása, a jutalom, jutalék, illetve a bónusz. Minden olyan jogcímű bérelem, illetve juttatás, amely a munka ellenértékének minősül.
Ha a munkavállaló részére devizaellátmány a munka ellenértékeként kerül juttatásra, mely így munkabérnek minősül (a munkaviszonyból származó kötelezettségek teljesítésére kapott juttatás munkabérnek minősül), úgy az járulékalapot képez.
A tevékenység ellenértékeként megszerzett jövedelemnek minősül továbbá a más EU-tagállam minimális bérszintjére történő emelés, bérkiegészítés – a munka ellenértékének minősül –, tekintettel arra, hogy azt a más EU-tagállamban elvégzett tevékenység ellenértékeként kapja a kiküldött munkavállaló, így az járulékalapot képező jövedelemnek minősül.
Nem kell a tevékenység ellenértékeként a tárgyhónapban megszerzett, a tárgyhónapra elszámolt olyan jövedelmet figyelembe venni, ami az szja-szabályok szerinti béren kívül juttatásnak, illetve egyes meghatározott juttatásnak minősül.
Folytatjuk, és a következő számban a témát konkrét példával mutatjuk be.
További cikkek
Biztosítási jogviszony kérdései e.v. tevékenység szüneteltetése alatt
Az esetet a Kúria mint felülvizsgálati bíróság határozata alapján dolgozzuk fel. Az Alkotmánybíróság egy korábbi határozatának indokolásában kifejtette, hogy a pénzbeli egészségbiztosítási ellátásokra való jogosultság megállapítása során a biztosítás szünetelése alatt létrejött újabb biztosítási jogviszonyhoz hozzászámítható-e a szünetelést megelőző biztosítási idő, azaz különbséget kell-e tenni a biztosítás szünetelése és megszűnése között.
ÉrdekelMegbízási jogviszonyok bejelentési és bevallási kötelezettségének kérdései
Munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony keretében végzi tevékenységét az, aki megbízási, felhasználási szerződés, illetve vállalkozási jellegű jogviszony alapján végez munkát személyesen. Az alábbiakban olyan bejelentési, bevallási gyakorlati kérdések, problémák elkerülésében igyekszünk segítséget nyújtani – a teljesség igénye nélkül –, amelyek bármely kifizetőnél előfordulhatnak.
Érdekel