A többmunkáltatós dolgozókkal kapcsolatos munkajogi szabályokat olvashattad egy másik cikkben. Az elszámolásával kapcsolatban nézzük meg a számviteli teendőket.
A többmunkáltatós munkaszerződés könyvelése
Főfoglalkoztató
Nevezzük főfoglalkoztatónak azt a céget, aki az adóhatóság felé a bejelentést megteszi, aki a havi adó-és járulékbevallásban a hatóság felé elszámol.
Kifizeti a dolgozónak a neki járó teljes bért, és majd a többi munkáltatóval később elszámol. Ez már nem fogja befolyásolni a dolgozóval való elszámolást.
Ebből jól látszik, hogy a főfoglalkoztató a bérek könyvelésénél semmit nem csinál másként, mint a többi munkavállaló esetében. Praktikus szempontból lehet ezeknek külön főkönyvi számlát nyitni, de miután a számlacsoport nem változik, ez nem kötelező.
Lekönyveljük tehát a bérköltséget, a levonásokat, és a kifizetőt terhelő adókat, a megszokott módon.
Elszámolás a főfoglalkoztató és a többi foglalkoztató között
Az Mt. a munkáltatók egymás közötti elszámolásával összefüggésben nem állapít meg szabályokat, azt teljes mértékben a munkáltatók megállapodására bízza. Ezt a felek valamiféle megállapodásban rögzítik.
Az sem tilos, hogy ez valamiféle teljesítményhez kötődjön, tehát nem minden hónapban azonos arányban oszlik a költség. A lényeg, hogy legyen mögötte egy szabályrendszer, vagy valamiféle „teljesítésigazolás” a felek közötti arányszám kialakulásához.
Az ezzel összefüggésben kimunkált gyakorlati útmutatók szerint mindegyik munkáltató – a rá eső rész erejéig – bérköltségként és bérjárulékként köteles kimutatni a foglalkoztatás költségeit.
Az elején tisztázzuk, hogy a cégek között van-e áfaprobléma.
Az adóhatság álláspontja szerint a többmunkáltatós munkaszerződés alapján, amennyiben a munkabért fizető és annak közterheit sajátjaként bevalló munkáltató további szolgáltatást nem nyújt a többi munkáltatónak, úgy e tevékenysége, mint ellenérték nélküli ügylet nem tartozik az áfatörvény alkalmazási hatálya alá, azaz adókötelezettséget nem keletkeztet a kijelölt munkáltató részéről. Ez tehát pipa. Fontos ez, mert különösen nagy gondot jelentene mondjuk egy egészségügy szolgáltató részéről, ha mondjuk a gyógytornászok több cégükben is dolgoznak, és ezen módszerrel oldanák meg a foglalkoztatásukat. Áfa tehát nincs.
Nézzük az elszámolását. A kijelölt munkáltató (cikkünkben a főfoglalkoztató) teljesíti a munkabér-fizetési kötelezettséget, és az adókötelezettségeket a saját nevében számolja el.
Ebből az következik, hogy a munkabért bérköltségként (54), a munkabér utáni bérjárulékot (56) ennek a cégnek kell a költségei között elszámolnia. Kivás cég esetében ennél a cégnél fog keletkezni a kiva fizetési kötelezettség.
Az adókötelezettség teljesítésére vonatkozó kötelezés azt is jelenti, hogy az Art. 31. §-ának (2) bekezdése szerinti adó- és járulékbevallási kötelezettséget is ennek a cégnek kell teljesíteni.
Így a könyvelés és a bevallás alapadatainak az egyezőségét biztosítani kell, és így a bérköltség, illetve bérjárulék címen elszámolt összeget nem lehet a többi foglalkoztató által megtérített összeggel csökkenteni.
Amikor a főfoglalkoztató cég az adott havi adó- és járulékbevallást elkészítette, annak az adatait, abból a többi cége(ke)t terhelő összeget közli velük, és kéri annak a költségtérítéskénti megtérítését. További bizonylatra nincs szükség, ez az – megállapodással alátámasztott – elszámolás lesz a könyvelés bizonylata.
Elszámolás könyvelése
Egyszerű. A költségtérítés összegét a főfoglalkoztató egyéb bevételként, a „másik oldalon álló” többi cég egyéb ráfordításként számolja el.
Kérdés abban lehet, hogy ezt kell-e pénzügyi teljesítéshez kötni, vagy sem.
Így a decemberi munkabér szétosztásánál – aminek pénzügyi teljesítése már átcsúszik a következő évre – kell-e elhatárolást, vagy esetleg követelést illetve kötelezettséget könyvelni.
Véleményem szerint az összemérés elve alapján a bevételeket és költségeket (ráfordításokat) az adott időszakra kell elszámolni.
Így a főfoglalkoztató esetében egy adott havi elszámolás tartalmazza:
- teljes bérköltséget (54)
- teljes bérjárulékot (56), vagy a kiva összegét (89)
- a többi munkáltató által megtérített részt (T 36 – K 96)
A többi foglalkoztató esetében egy adott havi elszámoláshoz el kell számolni a ráfordítást, kötelezettséggel szemben (T 86 – K 45).
És akkor a végén válasz arra, hogy decemberben van-e elhatárolás. A válasz, hogy nincs, mert az elszámolt időszak nem érint két gazdasági évet, így az az év utolsó napján már követelés vagy kötelezettség, függetlenül attól, hogy annak konkrét összege csak utólag – de még a mérlegkészítés időszakában – derül ki.
További cikkek
Kamattámogatások könyvelése
Néhány éve van jelen a cégeknél a kamat- és kezelésiköltség-támogatás. Ezekkel kapcsolatban a kérdés az, hogy vajon a támogatástartalom könyvelése kezelendő-e külön bevételként vagy sem?
ÉrdekelKérdés-válasz
Azokat a pótbefizetéseket, amelyeket anno negatív eredmény miatt kellett befizetni a kft.-tulajdonosoknak, és a továbbiakban nincs rá szükség és ...
Érdekel